Del på facebook Del på twitter Del med en venn print

Ofte stilte spørsmål

HVORDAN SPILLER JEG?

MIN SIDE OG SPILLKONTOEN MIN:

TJENESTER

ØVRIGE SPØRSMÅL:


 

KUNDESTØTTE:
Vil du heller snakke med Kundestøtte direkte, har vi åpent:

Man-Fre 07:30-22:00
Lørdag 08:00 – 21:00
Søndag 11:00 – 21:00

Ved sen løpsavvikling utvides åpningstiden til ca. 20 minutter etter siste løp.

NB: Åpningstidene kan endre seg i høytidene.

Telefon: (+47) 22 95 61 00
Kontaktskjema


Trenger du teknisk informasjon som krav til nettelser, nettilkopling, spill på mobil og Rikstoto Direkte?
Se Teknisk Informasjon 

 


 

HVORDAN KAN JEG BEGYNNE Å SPILLE?
Du må registrere deg som spiller, uansett om du vil spille på nett eller hos kommisjonær.
Du må være fylt 18 år.
Det er enkelt å spille på hest. Du kan lese mer under "Lær å spille". 
Til toppen

HVORDAN REGISTRERER JEG MEG?
På nettet registrerer du deg via BankID, og oppretter brukernavn og passord. Ved fullført registering er brukernavnet fødselsnummeret ditt (11 siffer). Passordet velger du selv.

Hos kommisjonær registrere du deg via Rikstotos bankterminal og med bankkortet ditt. På bankterminalen taster du inn fødselsnummeret ditt (11 siffer) og så mobilnummeret ditt. (I spesielle tilfeller kan du måtte oppgi navn, som operatøren registrerer). Til slutt må du vise gyldig legitimasjon med bilde til operatøren.
For å bli registrert må du være fylt 18 år.

Når du er registrert får du tildelt en Spillekonto hos Rikstoto. Uavhengig av hvor du registrerte deg, vil du ha tilgang til MinSidehttps://rikstoto.no/. Her har du har oversikt over alle dine transaksjoner, spillegrenser, samtykker, osv. Registrerer du deg hos kommisjonær, får du en SMS med brukernavn og passord for pålogging på Spillekontoen din digitalt. Registrerte du deg digitalt, opprettet du brukernavn og passord i registreringsprosessen.

 Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00

Til toppen

HVORDAN KAN JEG BETALE FOR SPILL?
Når du spiller hos kommisjonær kan du betale spill kontant, fra Spillekonto og/eller bankkonto. Du bruker Rikstotos bankterminal for å betale med Spillekonto eller bankkonto. Du sier til kommisjonæren hvilken betalingsmåte du ønsker.
På nett kan du betale fra Spillekonto og/eller bankkonto. 

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00

Til toppen

KAN JEG HA FLERE KUNDEFORHOLD?
Som kunde kan du bare ha ett registrert kundeforhold. Alle spill, gevinster og transaksjoner blir registrert på dette forholdet, og du kan se disse på MinSide. Vil du registrere flere bankkonti knyttet til kundeforholdet ditt kan du gjøre det. Dette gjør du på MinSide, eller hos kommisjonæren.

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.

Til toppen

HVA ER SPILLEKONTO?
Spillekonto får du når du registrere deg. Alle gevinster tilfaller Spillekontoen. Dette skjer umiddelbart etter at resultatet er klart. Fra Spillekontoen kan du betale spill på nett, bane eller hos kommisjonær. Når du vil ta ut penger, overfører du fra Spillekontoen til bankkonto. Du kan også ta ut kontant hos kommisjonæren (inntil 15 000 kr i en 7-dagers periode). For å sette inn penger til Spillekonto, overfører du fra bankkonto. Du kan knytte flere bankkontoer til din Spillekonto.

Status for din Spillekonto ser du på MinSide https://rikstoto.no/, eller be om saldo hos kommisjonær.

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.

Til toppen


HVA ER MINSIDE?
MinSide er tilgjengelig når du har registrert deg. Denne finner du på MinSide https://rikstoto.no/. Registrerer du deg i butikk, får du en SMS med brukernavn og passord (og en link til MinSide). Registrerer du deg digitalt, har du opprettet brukernavn og passord i registreringsprosessen. På MinSide kan du se alt om ditt kundeforhold hos Rikstoto. Sjekk resultater, gevinster, spillehistorikk, overfør penger, sett spillegrenser, samtykke, endre kontaktinformasjon, osv . Siden gjelder både om du spiller på nett eller i butikk.

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.
Til toppen

HVA ER SPILLEGRENSER OG HVORDAN ENDRER JEG DISSE?
Når du registrerer deg får du automatisk tildelt spillegrenser: en 1-dagsgrense, en 7-dagersgrense og en 30-dagersgrense. Hensikten med spillegrensene er å hjelpe de som kan ha vanskeligheter med å kontrollere eget spill, og for at alle skal ha et bevisst forhold til spillet sitt. Grensene forteller derfor hvor mye du kan tape innenfor disse tidsperiodene. Ved registeringen får du automatisk grenser på hhv. 1 000 kr, 2 000 kr og 5 000 kr.

Du kan selv endre spillegrensene dine når du måtte ønske. Dette kan du gjøres hos kommisjonær,  eller digitalt på MinSide https://rikstoto.no/.
Første gang du endrer til egenvalgte grenser (fra de automatiske du fikk ved registreringen), vil de nye settes i kraft umiddelbart. Etter den første gangen, gjelder endrede grenser i overmorgen, om 7 dager eller om 14 dager for hver av de tre grensene. De har altså karenstid. Setter du grensene ned, trer disse i kraft umiddelbart.
Når du oppnår en spillegrense, dvs. at spillet du prøver å levere er større enn grensen din, stoppes spillet. Dette er hensikten med spillegrensene. Du får et varsel når du har nådd 80 prosent av en grense, og når du oppnår en grense per SMS hos kommisjonær, eller på selve landingssiden du befinner deg i digitalt.

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.
Til toppen

HVORDAN VET JEG HVOR MYE JEG KAN SPILLE FOR I FOHOLD TIL GRENSENE MINE?
Spillegrensene er flytende, og setter et tak for hvor mye du kan tape. For 7-dagersgrensen summeres det du har spilt siste 7 dager i forhold til grensen. Hva du kan spille for bestemmes av grensen din, altså spillegrensebeløpet + evt. tidligere gevinster* ÷ det du har spilt for sist 7 dager.

*For hver gevinst legges inntil 10 000 til grensen din.
For dagsgrensen og 30-dagersgrensen er det tilsvarende.

Dagsgrense: alle spill fra dagsstart til dagsslutt. 7-dagersgrense: alle spill i dag + 6 foregående dager. 30-dagersgrense: alle spill i dag + 29 foregående dager. 
Du kan se hva du kan spille for på MinSide https://rikstoto.no/, eller be om den hos din kommisjonær.

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.
Til toppen 

HVORDAN FORANDRER JEG KONTONUMMER, TELEFONNUMMER, E-POST, ETC?
Kundeinformasjonen om deg finner du på MinSidehttps://rikstoto.no/. Der kan du oppdatere og endre det du ønsker selv. Har du glemt passordet ditt klikker du på "Glemt passord?" og vi sender deg et nytt på e-post (da må du ha registrert e-postadresse).
Er du hos kommisjonær, kan du få hjelp av operatøren til å endre disse opplysningene.

Til toppen

HVORFOR SKAL JEG LAGRE KORTNUMMERET MITT SLIK AT DET HUSKES?
For å gjøre det enklere å spille kan du lagre kortnummeret slik at du slipper å skrive det inn hver gang du skal overføre penger til eller fra Spillekontoen din. Når du etterpå spiller digitalttrenger du bare å oppgi CVV-koden (tre-sifret kode på baksiden av kortet).

For å lagre kortnummeret haker du av for dette neste gang du er på nett og setter inn penger på Spillekontoen din. Du kan administrere lagret kortnummer under "Konto" på MinSidehttps://rikstoto.no/.

Kortnummeret lagres ikke hos Rikstoto, men hos Nets (tidligere BBS) og Nets garanterer sikker betaling.

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.

Til toppen


HVA SKJER NÅR JEG VINNER?
Alle gevinster blir satt inn på Spillekontoen din. Dette skjer automatisk og umiddelbart etter løpsresultatet er klart. Du kan overføre penger til bankkontoen din, og/eller ta ut et kontantbeløp i butikken (inntil 15 000 kr/pr. uke). Se MinSide https://rikstoto.no/.

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.
Til toppen 

 

JEG ØNSKER Å TA EN PAUSE FRA SPILL, HVOR GJØR JEG DET?
MinSide  kan du velge pause for en stund, dersom ikke vil spille mer nå. Du kan pause deg for en dag – en uke eller en måned, eller for en selvvalgt periode. Når du velger pause må du bekrefte denne. Når du har gjort det, har du pauset deg, og da får du ikke spilt i det pausetidsrommet du har valgt. Du kan logge deg på og se kontoen din, spilleinfo osv.. En pause kan du ikke gjøre om.

Trenger du hjelp med dette? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.

Til toppen

JEG ØNSKER Å SETTE SPILLESTOPP, HVOR GJØR JEG DET?
MinSide kan du velge spillestopp, dersom du føler du ikke vil (eller kan) spille mer.
Når du velger spillestopp må du bekrefte dette. Når du har gjort det, har du stengt deg ute fra alt spill, Spillekontoen din opphører og ev. penger du har på kontoen din blir overført til din bankkonto. Spilletopp kan du ikke gjøre om. Du er permanent utestengt. Etter 12 måneder kan du sende en skriftlig henvendelse til kundestøtte om å bli gjenåpnet.

Trenger du hjelp med dette? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.

Til toppen


JEG ØNSKER Å FÅ SLETTET MEG OG MINE DATA FRA RIKSTOTO, HVOR GJØR JEG DET?
Rikstoto håndterer og oppbevarer kundedata i henhold til Personvernloven (GDPR) og lovgivning Rikstoto er underlagt. Dersom du ønsker å få slettet kundeinformasjonen din hos Rikstoto, må du ta kontakt med vår Kundestøtte 22 95 61 00. Der vil du bli informert om prosedyren for å bli slettet. Vær oppmerksom på at Rikstoto er lovpålagt å ta vare på visse data om kunder i minst 5 år, og slike data vil ikke bli slettet, men ivaretatt i henhold til Personvernloven. 

Trenger du hjelp med dette? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.

Til toppen

HVA ER GEVINSTVARSEL?
MinSide https://rikstoto.no/ kan du velge om du vil ha gevinstvarsel på SMS. Du kan også motta resultatvarsel på e-post. Disse alternativene finner du under «Min Bruker» og «Kundefordeler». Du kan også skru på en visningsmelding etter innlogging ved å trykke på «Min Bruker» og «Velg Visningsinnstillinger». Kryss av i ruten for "Gevinst/resultat på spillet". Du får da en melding etter innlogging dersom du har vunnet siden forrige gang du var pålogget.

Du kan også sjekke bongen selv ved å gå til resultatsiden https://rikstoto.no/ og benytte fanen «Mine Spill».
Under alternativ verdi for V-spill på resultatsiden vises også gjenværende kombinasjoner med desimaler. Desimaler oppstår ved spill i felles pott med utlandet, dette pga. valutakurser.

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.

Til toppen

KAN JEG SPILLER VIA MOBILEN?
Du kan gå direkte til vår nye mobilløsning på https://rikstoto.no/. Du kan også finne iPhone APP`en vår på App Store.

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.
Til toppen


HVORDAN KAN JEG FINNE OG STILLE INN RIKSTOTO APPen?
Norsk Rikstotos APP laster du ned fra AppStore. Husk å si «Ja» på «Posisjonen din», fordi APPen er sperret for bruk utenfor Norge. Via APPen kan du også motta pushvarsler fra Rikstoto. Ønsker du å endre på innstillinger (som push) går du på Innstillinger på telefonen, blar nedover til du ser Rikstoto, klikker på denne linjen, og her kan du velge de innstillingene du ønsker å sette, f.eks. Varslinger. For å forenkle prosessen med innlogging vil det i APPen være mulig å logge inn med fingeravtrykks-gjenkjenning. Dette gjøres første gang man logger inn.

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.
Til toppen

 

HVA ER RIKSTOTO DIREKTE OG HVORDAN HÅNDTERES ABONNEMENTET?
Rikstoto Direkte er hestesportens egen TV-kanal. For kun 199 kr/mnd. (inkl. MVA) kan du få med deg varmingstips, intervjuer og løp på direkten hver dag! Oppsigelse av abonnement gjøres gjeldende fra neste forfall, og tilgang til sendingen vil opphøre ved utløpet av den betalte perioden. Du avslutter abonnementet gjennom å fjerne haken for abonnement under Mine innstillinger.
Se MinSidehttps://rikstoto.no/

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.

Til toppen


GRATIS EKSPERT-TIPS RETT I MAILBOKSEN?
Ekspertene i fagbladet Stallskriket er blant landets beste til å plukke ut hvilke hester det lønner seg å spille på. Med gratis tipsbrev fra Rikstoto får du deres kunnskap rett i mailboksen. Velg mellom tips til V75, V65 og V5.

Se MinSidehttps://rikstoto.no/

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.

Til toppen

 

JEG FÅR IKKE LEVERT SPILLET, HVA SKAL JEG GJØRE?
Én grunn kan være at du har nådd en spillegrense. Det får du beskjed om via SMS hvis du spiller hos kommisjonær, og på nett når du spiller der. Da kan du først spille når du igjen har positiv «saldo» å spille for (se «Hvordan vet jeg hvor mye jeg kan spille for i forhold til grensene mine?»).

Får du feilmelding når du spiller, er det fint om du tar et skjermbilde eller en utskrift av denne og kontakter Kundestøtte.
Hos kommisjonær vil operatøren prøve å hjelpe deg.

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.

Til toppen

HVA ER ÅPNINGSTIDENE FOR SPILL?
På nett kan du spille mandag-lørdag fra 07:00 til 02:00 og søndag 07:00 – 22:00. Utenom åpningstid kan du fremdeles sjekke resultatene og studere programmet
Hos kommisjonær kan du spille fra 07:30 til 22:00 (08:00-22:00 lørdag og 11:00-21:00 søndag), men dette avhenger av kommisjonærens egen åpningstid.

Husk at mange spill kan forhåndspilles.

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.

Til toppen

 

HVORDAN KAN JEG ENDRE ELLER SLETTE SPILL?
Når du spiller på nett er det ikke mulig å endre eller slette et levert spill. Dette skyldes hensynet til spillesikkerhet og muligheten for manipulasjon med odds.

Hos kommisjonær kan du få makulert et spill som er feil, men kun i et kort tidsrom.

 Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.

Til toppen

 

HVORDAN KAN JEG VELGE REKKEPRIS / BELØP?
Spiller du med bong, streker du for ønsket rekkepris (pris pr kombinasjon) på bongen.

På nett (og mobil) velger du dette i vinduene. Der kan du altså velge andre beløp enn de som ligger i nedtrekksmenyen ved å plassere pekeren i feltet og skrive inn ønsket beløp. 
På Lyntoto og Lynbanker er største beløp du kan legge inn 9 600 kr, mens på Lynsystem er det største beløpet du kan legge inn 960 kr.

På 5+ spillet kan du velge 50 prosent eller 25 prosent av den normale rekkeprisen. Prisen på spillet reduseres da tilsvarende (men da får du kun tilsvarende prosent av gevinsten).

 Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.

Til toppen

HVORDAN FINNER JEG SPILLET SOM PASSER FOR MEG?
Hos Rikstoto kan du spille alt fra ferdigutfylte og raske Lynspill til avanserte kunnskapssystemer. Det enkleste er å starte med Lyntoto, der du kun bestemmer innsatsen og lar spillmaskinen ordne resten. 
Du kan se alle spillene under Spillprodukter.

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.  

Til toppen

 

HVA ER LYNTOTO?
Lyntoto er et ferdigutfylt spill, og den enkleste måten å spille på - du trenger ikke ha peiling på hest for å spille. Du bestemmer kun hvor mye du vil spille for, og lar spillmaskinen velge ut en blanding av favoritthester og outsidere for deg. Les mer om de ulike spillene under Lyntoto.

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.
Til toppen


HVA ER JACKPOT? 
Dersom ingen har et riktig spill for en premiegruppe, blir det Jackpot. Da overføres denne premiepotten til neste omgangs førstepremiepott. Se Spillereglenehttps://rikstoto.no/ for hvilke spill som har Jackpot.

Til toppen

HVORDAN BEREGNES BONGAVGIFT?
Bongavgiften kommer i tillegg til prisen på selve spillet. Den utgjør 1 krone pr 50 kr innsats, maks bongavgift er 5 kroner. Se Spillereglene  for hvilke spill som har bongavgift. Spiller du «På Lag» belastes 2 kroner i bongavgift per andel.

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.
Til toppen

HVOR STOR DEL AV INNSATSEN MIN GÅR TIL GEVINSTER?
Størrelsen på gevinstene i alle hestespill avhenger av hvor mange som vinner og hvor stor premiepotten er. I hestespill går hele 60 til 80 prosent av omsetningen til premiepotten – altså tilbakebetalingsprosent. Se Spillereglene for mer info.

Trenger du hjelp? Ringe Kundestøtte 22 95 61 00.

Til toppen

 

Neste mulige spill:

V75
V76
V65
V64
V5A
V4
QPlus

Norsk Rikstoto informerer


KUNNGJØRINGER

Les mer

Søk i nettstedet

Søk etter hest, kusk eller rytter

Her søker du i databasene med resultater, stamtavler osv.