Nyttig informasjon

Ansvarlig spill

Norsk Rikstoto er valgt av myndighetene til å være den eneste aktøren som får lov til å tilby hestespill. Dette skjer i svært trygge rammer for kundene, og alt hestespill skal skjer registrert. Det er strenge krav fra myndighetene til å avdekke uheldig spilleadferd og til å iverksette tiltak overfor dem som får problemer. Norsk Rikstoto har investert store midler for å ha gode verktøy for at alt hestespill skal skje innenfor trygge rammer for alle kunder.

Vi tar uheldig spilleadferd på alvor og er bevisste på vårt samfunnsansvar. Vi har et tett og godt samarbeid med Lotteritilsynet som er vår kontrollerende myndighet. Gjennom bidrag til Lotteritilsynet, yter vi indirekte støtte til driften av Hjelpelinjen for spilleavhengige.

Du må sette egne spillegrenser

For å kunne spille hos Norsk Rikstoto må du sette en maksimal grense på hvor mye du kan tape. Det betyr at alle kunder må sette egne spillegrenser.

Spillegrensen kan maksimalt bestå av disse tre elementene: 

  1. Hvor mye du ønsker å spille for per dag/30 dager, maks 20 000 kroner (ved null i gevinst) rullerende over 90 dager. Rulleringen innebærer at man får overført ubenyttet grense til neste 30-dagers periode.
  2. Gevinster fra 1. januar 2021 som du ønsker å kunne spille for (rullerende 365 dager).
  3. Positiv gevinstsaldo fra 2020.

Eksempel: Hvis du 1. januar har satt din spillegrense til 20 000 kroner per 30 dager og har valgt å legge til gevinster til din spillegrense, spiller for 10 000 kroner 1. januar og vinner 18 000 kroner, vil du kunne spille for følgende 2. februar: 

Ubenyttet spillegrense                 kr 10 000 (din spillegrense er 20 000, du har spilt for 10 000) 
+ gevinst                                         kr 18 000 
+ spillegrense per 30 dager         kr 20 000 
= Spillegrense 2. februar              kr 48 000 

Norsk Rikstoto tar seg av utregningen av dine spillegrenser slik at du på MinSide til enhver tid kan se hvor mye du kan spille for.  

Spillegrensene kan du endre under Spillegrenser på MinSide.
Her kan du også se hva du har igjen å spille for, både i dag og i morgen

For deg som er ny kunde

Alle kunder må sette egne spillegrenser, disse består av a) selvvalgte tapsgrenser og b) gevinster.
Når du registrerer deg, vil du automatisk få tildelt tapsgrenser på 1 000 kroner per dag og 5 000 kroner per 30 dager.

Vil du endre grensene eller legge til gevinster kan du enkelt gjøre det på MinSide, ved å ta kontakt med din kommisjonær eller kundestøtte på telefon 22 95 61 00.

Endring av spillegrenser

Første gang du endrer spillegrensene vil disse tre i kraft umiddelbart, det samme gjelder hver gang du ønsker å sette grensene ned. Ønsker du senere å øke grensene vil det ta henholdsvis 2 og 7 dager før nye grenser trer i kraft.

Har du spørsmål til de nye spillegrensene kan du ta kontakt med kundestøtte på telefon 22 95 61 00 eller e-post.

Hvis du når en spillegrense, vil du få beskjed om det. Da kan du ikke spille videre før etter påfølgende dag - eller når summen av ditt løpende spill siste 30 dager blitt lavere enn grensen.

Din spilleadferd

For å kunne tilby spill på en ansvarlig og trygg måte, kartlegger og analyserer Norsk Rikstoto spilleadferden til kundene. For å gjøre dette benyttes blant annet Mentor som er et system som brukes for å analysere spillemønster.

Basert på din spilleadferd kan du, på MinSide eller via utskrift hos kommisjonær, motta meldinger og bli oppfordret til å ta en selvtest for å bli mer bevisst på egen spilleatferd. Du vil eksempelvis få meldinger dersom du er i ferd med å utvikle et uheldig spillemønster. Mentor hjelpe våre kunder å spille ansvarlig.

Mentor.PNG


Ønsker du pause eller utestengelse fra alt spill hos Norsk Rikstoto?

Føler du at spillingen tar overhånd eller at du spiller for mer enn du egentlig ønsker? Norsk Rikstoto gir deg muligheten til å enten gi spillingen en pause, eller stenge kundeforholdet ditt.

Spillepause vil gjelde for den perioden du selv har valgt. Du vil ikke kunne logge inn på din spillekonto eller spille hos kommisjonær. Det vil heller ikke være mulig å oppheve perioden for spillepause på noen måte.

Du kan også velge å stenge deg helt ute for spill. Da vil ikke spillekontoen automatisk bli gjenåpnet, men være stengt permanent. Du vil ikke kunne logge inn på din spillekonto, spille hos kommisjonær eller registrere deg på nytt om du har valgt å stenge ditt kundeforhold.

Om du allikevel ønsker å gjenåpne ditt kundeforhold, må det minimum gå 12 måneder før du kan kontakte kundestøtte om å få den gjenåpnet. Norsk Rikstoto forbeholder seg retten til å ikke tillate gjenåpning av kundeforholdet selv etter 12 måneder, da det må foretas en vurdering av hver enkelt kunde.

Slik setter du Spillepause.

Slik setter du Spillestopp

Oversiktsbilde over spillepause og spillestopp. Illustrasjon.

 

Hjelpelinjen for spillavhengige

Påvirker spillingen din familie, arbeid, sosiale forpliktelser og andre aktiviteter?
Er du mer opptatt av spill enn du selv og dine andre synes er bra?
Har du noen gang følt behov for å spille for mer og mer penger?
Har du noen gang løyet for mennesker som er viktig for deg om hvor mye du spiller?
Tror du at det bare er et spørsmål om å holde ut, og ikke la sjansen til å vinne gå fra deg?

Hvis du kjenner deg igjen i problemstillingene, kan du være en av mange som har problemer med spill. Du er ikke alene, det finnes mange mennesker, kvinner og menn i alle aldere og yrker som har et pengespillproblem.
Da kan du ringe Hjelpelinjen på nummer 800 800 40. Her vil du møte en person som kan støtte mennesker i krise.

Ved å ringe Hjelpelinjen får du også informasjon om hva som finnes av behandling for spilleavhengige.

For mer informasjon: www.hjelpelinjen.no

 

Spillavhengighet Norge

Spillavhengighet Norge er en uavhengig interesseorganisasjon som jobber for de spilleavhengige og pårørende. Deres tilbud er utelukkende gratis og består av kontakttelefon, chat, e-posttjenester samt gruppemøter med fire aktive grupper i Oslo, Stavanger, Bergen og Tromsø.

For mer informasjon: www.spillavhengighet.no

Lotteritilsynet

Lotteritilsynet har ansvar for å følge opp deler av Regjeringens handlingsplan mot pengespillproblemer, og skal i den sammenheng iverksette forebyggende tiltak mot spilleavhengighet. Tilsynet skal også stimulere til forskning om spilleproblemer i befolkningen.

For mer informasjon: www.lotteritilsynet.no

 

Vi er her for å hjelpe deg

Har du spørsmål kan du kontakte kundestøtte her eller telefon (+47) 22 95 61 00